Cudowna dieta śródziemnomorska

O tym, że mieszkańcy krajów śródziemnomorskich cieszą się zdrowiem, długim życiem i piękną cerą i włosami wiadomo nie od dziś, tak samo jak o tym, że jednym z ich sekretów jest dieta. Ale czym tak naprawdę się różni od naszej, co takiego niezwykłego ma, a czego unika?

Dieta śródziemnomorska i jej wpływ na serce to bardzo interesujący temat, z którym warto się zapoznać ze względu na własne zdrowie, a może nawet już dziś wprowadzić kilka jej elementów do własnego życia? Co takiego jedzą Włosi czy Hiszpanie, że rzadziej niż mieszkańcy północnej Europy miewają problemy z sercem? Czy to może tylko kwestia stylu życia, nieco leniwszego, spokojniejszego, z codzienną sjestą, zapewnia relaks, a ten prowadzi do zmniejszenia zachorowalności na serce?

Z pewnością czynników jest wiele i są różnorodne, ale skupmy się na diecie. Dieta śródziemnomorska oparta jest na dużej ilości tłuszczów, ale uwaga – zdrowych tłuszczów. Dobrej jakości oliwy z oliwek, tłoczone na zimno z najlepszych roślin, używane do smażenia, gotowania, marynowania, jako baza do sosów, majonezów albo po prostu jako dodatek do sałatki jest dobrze przyswajalnym i lekkim tłuszczem, który nie prowadzi do nadwagi i nie obciąża niepotrzebnie organizmu.

Kolejnym istotnym składnikiem potraw śródziemnomorskich są warzywa i owoce – całe mnóstwo owoców i warzyw! Spożywane w postaci soków czy na surowo. Jako dodatek do obiadu, surówki, desery, są kluczem do utrzymania zdrowej wagi, a ona w dużej mierze przyczynia się do prawidłowej pracy serca. Poza tym owoce i warzywa to źródło witamin, a one chronią przed infekcjami i odżywiają organizm w naturalny sposób.

Południowcy uwielbiają także ryby – niskokaloryczne, lekkostrawne mięso będące doskonałym źródłem witamin z grupy B. Obficie doprawione ziołami, smażone na wyżej omówionej oliwie są fantastycznym posiłkiem na gorące dni, pełnowartościowym i sycącym, a przy tym niezbyt ciężkim. Sprawę oczywiście ułatwia bogactwo gatunków dostępnych ryb, które z łatwością można zakupić świeże, zwłaszcza w nadmorskich targach rybnych.

Oczywiście mówiąc o śródziemnomorskiej diecie nie sposób zapomnieć o winie, tak popularnym i smacznym w tych rejonach! Kieliszek najlepiej wytrawnego wina do posiłku wspomaga trawienie i relaksuje, a to z pewnością nie pozostaje bez żadnego wpływu na serce. Napój wprawiający w dobry nastrój to miły sposób na chwilę przerwy w ciągu dnia. Wieczorna lampka czerwonego wina natomiast wycisza i ułatwia zasypianie, zapewniając zdrowy, spokojny sen, dzięki któremu serce jak i cały organizm oraz umysł mogą wypocząć i zresetować się przed kolejnym dniem.

Z racji klimatu obowiązkowym jest w diecie śródziemnomorskiej regularne nawadnianie organizmu. Duże ilości najlepiej niegazowanej wagi przyczyniają się do utrzymania smukłej sylwetki i zdrowych organów wewnętrznych. Dodatkowo powodują odpowiednie nawilżenie skóry, co odbija się pozytywnie na wyglądzie i samopoczuciu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *